Atenție de unde vă cumpărați produsele cosmetice

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat, în perioada 10-21.06.2019, o acţiune de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice, inclusiv la comerţul online.

Atenție de unde vă cumpărați produsele cosmetice
Atenție de unde vă cumpărați produsele cosmetice
În cadrul acţiunilor de control, au fost verificaţi 917 operatori economici, din care 904 la vânzarea directă şi 13 la vânzarea online. În cazul a 528 din cei 917 agenţi economici controlaţi, reprezentând 58 %, s-au depistat abateri de la prevederile legale. Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 645 de sancţiuni, din care 328 de avertismente şi 317 amenzi contravenţionale, în valoare de 1.612.400 lei. S-au dispus 189 de măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice în valoare de 442.480 lei ,68 de măsuri de oprire definitivă, pentru produse cosmetice cu data de minimă durabilitate depăşită (expirate) sau depozitate în condiţii improprii, în valoare de 19.866 lei, la vânzarea directă şi 4 măsuri de remediere, prin corectarea sau completarea informaţiilor postate pe site-urile de prezentare şi publicitate, la care s-au constatat abateri.
Au fost verificaţi 904 operatori economici, la 528 din aceştia, reprezentând 58,4%, depistându-se abateri de la prevederile legale. Valoarea totală a produselor cosmetice controlate a fost de 5.214.945 lei. S-au constatat abateri privind informarea consumatorilor la 80 de operatori economici, din judeţele Alba, Arad, Argeş, Bacău, Bihor, Braşov, Buzău, Călăraşi, Cluj, Constanţa, Galaţi, Giurgiu, Ialomiţa, Iaşi, Ilfov, Neamţ, Sibiu, Suceava, Teleorman, Vaslui şi municipiul Bucureşti, reprezentând 8,84% din totalul operatorilor controlaţi. S-au constatat abateri privind lipsa traducerii în limba română a informaţiilor destinate consumatorilor la 117 operatori economici, din judeţele Alba, Argeş, Bacău, Bihor, Braşov, Buzău, Călăraşi, Cluj, Constanţa, Galaţi, Giurgiu, Harghita, Hunedoara, Iaşi, Ilfov, Maramureş, Mureş, Neamţ, Olt, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Teleorman, Timiş, Tulcea, Vaslui, Vrancea şi municipiul Bucureşti, reprezentând 12,94% din totalul operatorilor controlaţi. S-au constatat abateri privind încadrarea produselor cosmetice în DMD la 76 de operatori economici, din judeţele Alba, Arad, Bacău, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Buzău, Cluj, Constanţa, Dolj, Galaţi, Giurgiu, Ialomiţa, Iaşi, Ilfov, Mureş, Neamţ, Prahova, Satu-Mare, Sălaj, Sibiu, Teleorman, Timiş, Vaslui, Vâlcea şi Vrancea, reprezentând 8,4% din totalul operatorilor controlaţi. S-au constatat abateri privind asigurarea condiţiilor de depozitare, la 13 operatori economici, din judeţele Buzău, Călăraşi, Cluj, Ialomiţa, Mureş, Sibiu, Vaslui şi Vrancea.
Sfaturi pentru consumatorii care achiziţionează produse cosmetice direct din magazine: – să achiziţioneze cosmetice numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţa fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamaţie; în plus, produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau persoane fizice ‘cu sacoşa’; – să fie atenţi la preţuri, deoarece preţurile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranţă din filiere paralele ; – să verifice dacă ambalajul are calitatea corespunzătoare valorii produsului; există posibilităţi frecvente ca un produs zis ‘de lux’, ambalat în pungă de plastic sau într-o cutie banală, să fie de fapt o contrafacere; – să examineze cu atenţie eticheta, o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere; – să ştie că unii producători şi importatori ‘de marcă’ au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă – hologramă, pentru securizarea lor şi pentru protejarea mărcii; – să ştie că pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripţionat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piaţă, ori al importatorului de produse din afara UE ; – să ştie că majoritatea produselor trebuie să aibă inscripţionată data de minimă durabilitate precedată de expresia ‘A se folosi preferabil înainte de’, urmată de dată sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscripţionată aceasta dată, exprimată fie prin lună şi an, fie prin zi, lună şi an, şi cu cifre arabe; – să ştie că anumite produse precum cremele, nu au dată de minimă durabilitate, ci au inscripţionat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menţionată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranţă, în luni de zile (ex: 6, 12, 24 luni); – să ştie că sunt produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni şi atunci aceasta nu se mai menţionează (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele); – să citească cu atenţie eticheta şi să ţină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.

 

Cristina Rădulescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.