Tunelul de la Tălășmani, cel de al doilea tunel din România lăsat în voia sorții

Nepăsare față de istoria noastră, la asta se pricep cel mai bine cei care, vremelnic, au fost în fruntea țării. Se pare că nu suntem în stare să întreținem ceea ce alții au construit, darămite să construim ceva mai bun.

O minune sau un pariu câștigat cu natura? Aceasta întrebare ilustrează istoria tunelului feroviar de la Tălășmani din județul Vaslui. Tunelul feroviar de 3,3 kilometri a fost construit la începutul secolului XX, între anii 1906 și 1911. Acesta trece pe sub dealul Tălăşmani, legând județele Galați și Vaslui și unind văile Siretului și Prutului.
Doi ingineri italieni au proiectat tunelul într-o zonă de joasă altitudine, care prezenta numeroase probleme din cauza solului nisipos și îmbibat cu apă. Tunelul a fost săpat cu târnăcoapele și lopețile pe sub deal, iar pământul era cărat cu căruțele.
“Bunicul meu mi-a povestit cum au pornit din cele două capete cei doi italieni ingineri şi s-au întâlnit sub deal, exact la mijloc, la perfecţiune. Totul se făcea manual pe atunci. Nu existau utilaje, ci doar târnăcoape, lopeţi şi căruţe cu boi cu care se scotea pământul şi se aducea materialele. Pentru că pânza freatică era la suprafață s-au folosit tone de lână cu rolul pe care acum îl are vata de sticlă” ne-a povestit Liliana Borș născută în Tălășmani. Când nemții s-au retras aceștia au aruncat în aer podul care ducea către tunel dar au fost opriți de un colonel de origine maghiară.
Cu prețul vieții lui, acesta a salvat tunelul iar în semn de recunoștintă fiul acestuia a pus o plachetă comemorativă la ieșire.
Să distrugem tot – sub acest motto se ghidează autoritățile
La Tălășmani timpul parcă a stat în loc dacă te uiți pe buruiana care acoperă șinele de cale ferată. Singurii care distrug sunt localnicii ajutați de statul român care nu știe să își gestioneze averea.
Peisajele dezolante le observi și în gara construită din cărămizi roșii. O bijuterie arhitectonică lăsată pradă hoților care au smuls cărămizile și au mâzgâlit pereții care adăpostesc file de istorie.
Pe vremea lui Ceaușescu, tunelul din Tălășmani era păzit de militari atât la intrare cât și la ieșire fiind considerat obiectiv strategic.
Astăzi, tunelul se într-o stare avansată de degradare.

Cristina Rădulescu

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.