Un om printre vremuri- Victor Ion Popa 

S-a născut pe 29 iul. 1895, Bârlad și a murit pe 30 martie 1945 la București.

Fiul cel mai mare al învățătorului loan Gh. Popa și al Aspasiei. Școala primară o face în satul Călmățui, apoi liceul, la Iași (1906-1911).

Din 1914 e student al Facultății de Drept a Universității din Iași, urmând în paralel și Conservatorul de Muzică și Artă Dramatică și,pentru scurtă vreme, Școala de Belle Arte.

Prima încercare dramatică, o are în1907, cu o “tragedie cumplită, strict actuală”.

Debutează în 1912 cu poezia “Liniște”, semnată cu pseud. G. A. Hamza. Tot atunci debutează ca desenator (în revista ieșeană “Versuri și proză”) dar și ca actor-elev.
În timpul războiului, participă la luptele de la Mărăști și Oituz.
Între 1920 și1924 este redactor la “Revista copiilor și a tinerimii” din București. Colaborează la “Gândirea” (al carei co-fondator este), “Hiena”, “Ora”, “Revista vremii”, “Sburătorul”, fiind în paralel cronicar artistic, desenator și regizor.
În anul1922 i se reprezintă piesa “Ciuta”, cu care va și debuta editorial în anul următor.
După 1944, se remarcă mai ales ca pedagog, sub îndrumarea lui lucrând actorii Radu Beligan și Toma Caragiu.
Opera lui POPA se împarte egal între dramaturgie (Ciuta, 1923; Păpușa cu piciorul rupt, 1926; Mușcata din fereastră, Vicleimul, 1934; Acord familiar,  Cuiul lui Pepelea, 1935; Plata birului. Deșteapta pământului. Cățelul sau așa ceva, 1937; Take, Ianke și Cadir, 1938; Mironosițele,dar și proză (nuvele și povestiri: Povestiri cu prunci și moșnegi, 1936; Ghicește-mi în cafea, 1938; Bătaia.
La capitolul romane trebuie să amintim de “ Velerim și Veler Doamne”,”Sfârlează cu fofează”.
Fără să angajeze o problematică pe măsura talentului și disponibilităților sale, POPA excelează cu precădere în latura expozitivă a conflictului, creând personaje mai degrabă pitorești decât tragice, nu lipsite însă de autenticitate, căci scriitorul are, indiscutabil, vocația desenului realist.
Maestrul Radu Beligan, care a fost unul dintre ucenicii săi, îşi aminteşte cu mare bucurie de V. I. Popa. De altfel, acesta îşi începe volumul “Note de insomniac” printr-o  însemnare din 16 iulie 1938. Pe când era încă elev la Conservator şi se afla în localitatea Brad, la părinţi, a primit o telegramă: „Veniţi neapărat la Bucureşti duminică dimineaţă, angajament! Victor Ion Popa”.
 “Mă consider şi eu un actor fericit, pentru că l-am cunoscut bine, mi-a îndrumat paşii spre teatru […] Eram prin anul al doilea de Conservator când a cerut directoarei Teatrului Mic, Eugenia Zaharia, să mă angajeze pentru spectacolul Femeia în floare, de Denys Amiel. Mi-aduc aminte de acele repetiţii, cum nu mai întâlnisem pe atunci. Ştia să creeze o atmosferă caldă, prietenească, fără ţipete şi urlete, nu era niciodată panicard. Parcă te lua de mână şi te conducea la întâlnirea cu rolul […] Vorbea încet, aproape şoptit. Avea o figură prelungă, fruntea înaltă şi părul vâlvoi, gura mică, pe care o tot ţuguia formând un fel de cireaşă, cum se rujează unele bătrâne ca să devină sexy. Figura emana blândeţe, ochii pătrunzători erau ajutaţi de un zâmbet şăgalnic. În timpul repetiţiei avea o măsuţă pe care trona o „stacană” de cafea de la Cofetăria Nestor, de jos, şi alături două-trei pachete de ţigări; prietenii glumeau spunând că face economie de chibrituri şi d-aia aprinde ţigară de la ţigară”, Radu Beligan, “Note de insomniac”
În 1946, la 30 martie, Victor Ion Popa a fost răpus de boală. Trei factori au contribuit la acest deznodământ: surmenajul excesiv, abuzul de cafea şi, mai ales, tutunul.
Piesa “Tache, Ianke şi Cadâr”, a fost reprezentată pentru prima dată la teatrul “Maria Ventura”, în direcţia de scenă a lui Victor Ion Popa, în seara de 25 martie 1932, cu următoarea distribuţie: Tache – Al. Giugaru, Ianke – G. Timică, Cadâr – Ion Sârbul, Ilie – Jules Cazaban, Ionel – Mihai Popescu, Ana – Maria Mohor, Safta – Silvia Dumitrescu.

 

Cristina Rădulescu

 

 

 

 

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.